Vad kostar extrautrustning på privatleasing?

13 september, 2017
Publicerad av: Filip Samuelsson

En fråga som vi nästan får varje dag inskickad från våra kunder är hur mycket kostar extrautrustning och hur räknar man på det. Därför tänkte jag att det kan vara smart att samla detta i ett blogginlägg. Jag förklarar varför automattillägg kan variera på olika modeller samt visa hur du kan räkna på om du gör en bra deal på den extra utrustningen som du valt till.

Exempelbil #1:
En bil med manuell växellåda kostar 1995:- / mån och tillägget för automat är 350:- / mån.
Tillägget för automat 350:- * 36 mån = 12600:- totalt på 36 mån.

För att dubbelkolla så att du inte betalar ett överpris för tillägget råder jag dig till att kolla en prislista på vad automat skulle kosta att lägga till om du skulle köpa bilen istället. I detta exempel så kostar automatlådan 15000:- om du skulle köpa bilen.

Detta betyder att du betalar av nästan hela automatlådan under dessa 3 år. Det betyder att automatlådan till exempelbil #1 har lågt restvärde dvs att återförsäljaren bedömer att efter 3 år så kommer en bil med automatlåda vara värd 2400:- mer än en manuell bil.

Läs mer om restvärde här

Exempelbil #2:
En bil med manuell växellåda kostar 2495:- / mån och tillägget för automat är 190:- / mån.
Tillägget för automat 190:- * 36 mån = 6840:- totalt på 36 mån.
Automatlådan kostar 20000:- om du skulle köpa bilen.

I det här exemplet så bedömer återförsäljaren att automattillägget har väldigt högt restvärde eftersom att du betalar endast 6840:- av totalt 20000:- som de kosta att lägga till automat.

Skillnaden i dessa två exempel är väldigt enkelt. Det har med efterfrågan att göra och det är därför återförsäljarna bedömer olika för olika modeller. Förmodligen säljer återförsäljaren inte speciellt många Exempelbil #1 med automatväxellåda och väldigt många automatväxellåda av Exempelbil #2.

Hur räknar man enklast ut hur mycket extrautrustning kostar?
I alla lägen så kan du först och främst ta köpkostnaden för tillägget delat på 36 mån. Då får du fram ungefär hur mycket tillägget bör kosta max.

Vinterhjul: Ett par vinterhjul som rullat ca 2200 mil på 36 mån har inte så högt restvärde = du kommer få betala nästan hela inköpskostnaden / 36 mån.
Dragkrok: Dragkrok kan ha riktigt bra restvärde på vissa typer av bilar ofta anpassade för att dra. Jag tänker på fyrhjulsdrivna bilar framförallt = Högt restvärde.
Dieselvärmare: Här styr efterfrågan av dieselvärmare på modellen väldigt mycket. Detta tillägg kan både ha högt respektive lågt restvärde
Tonade rutor: Lågt restvärde. Här kommer du betala av hela summan på 36 mån.
Andra fälgar: Lågt restvärde.
Bättre stereo: Lågt restvärde.
Läderklädsel: Mellanlågt restvärde.
Soltak: Lågt restvärde.

Har du fler frågor kring vad extrautrustning kostar är du välkommen att kontakta mig på filip@biloffert.se

Lycka till!

Kommentera