Test: KIA Optima

21 februari, 2018
Publicerad av: Filip Samuelsson

Detta inlägg är i samarbete med vår testpartner www.kickdown.se

Dags för ett nytt test, denna gången en plug-in hybrid. Närmare bestämt Kia Optima SW Plug-in Hybrid som inte bara har det längsta namnet i klassen utan också den längsta räckvidden på el. Längst räckvidd på el i klassen är inte precis ett dåligt säljargument, vem blir inte lite upphetsad av att höra det liksom. Under veckan som jag testat bilen har jag kört upp en kvarts tank, och jag har kört totalt 50 mil. Har man möjligheten att ladda bilen hemma och kanske även på jobbet är laddhybrid ett bra alternativ. Du kommer ytterst sällan att behöva tanka och förmånsvärdet blir väldigt lågt. Rena rama drömmen för den ekonomiska och miljömedvetna tjänstebilsföraren.

Att kunna köra fram och tillbaka till jobbet samt samtidigt hinna med lite småärenden skulle inte vara några problem med tanke på det räckvidden. Så fort temperaturen utomhus kryper ner så tvärvägrar bilen att köra på el, hur mycket jag än försökte kunde bensinmotorn inte dra sig från att starta. Detta är dumt med tanke på att många bara kör korta sträckor och då tappas poängen med att köra en laddhybrid. Efter halva veckan läste jag mig till att om man stängde av ac:n så skulle inte förbränningsmotorn kicka in, och mycket riktigt stämde det. Tyvärr är jag inte tillräckligt miljömedveten för att köra bilen till jobbet mitt i vintern och samtidigt frysa ihjäl men det är kanon för de som vill.

Kia Optima Plug-in Hybrid låter optima(L) i teorin men fungerar det även i praktiken? Vi har testat!

Ta del av hela testet och recensionen här: http://www.kickdown.se/kia-optima-sw-plug-in-hybrid/

Kommentera