Test: Honda Civic Type R

30 oktober, 2018
Publicerad av: Filip Samuelsson

Detta inlägg är i samarbete med vår testpartner www.kickdown.se

Vi är mycket glada och stolta över att kunna presentera att vi framöver kommer att testa bilar från Honda Sverige. Först ut för ett test är Honda Civic Type R

Honda Civic Type R är världens snabbaste framhjulsdrivna bil runt den mytomspunna Nurburgringen. Lika snabb som den första generationens Porsche 911 GT3 RS med en tid på 7 minuter 43 sekunder och 8 tiondelar. Då ska man också ha i åtanke att Porsche 911 GT3 RS är en bil utan baksäte, med bur och 315 mm breda bakdäck. Det räcker med att höra dessa minst sagt upplyftande fakta för att första att Honda inte precis lugnat sig vad gäller att ban-anpassa sin allra mest kända prestandabil.

Civic Type R har fått en uppdatering blott två år efter sin föregångare, mycket har förändrats men ack så mycket av godbitarna från föregångaren finns kvar. Racingstuket lever vidare i nya Type R, den enorma vingen och aerodynamik som skapar negativ downforce så att det räcker till ett helt Formel-1 team gör att Civic Type R har ett utseende som matchar bilens prestanda, image och ändamål på ett utmärkt vis. Man bryr sig inte det minsta om den kritik man fått om att bilen har “onödiga och vulgära former som inte fyller någon funktion”, det stämmer inte. Varje detalj (nästan) på Civic Type R hjälper till att hålla bilen så hårt ned i asfalten som det bara är möjligt, det är inte utan anledning som Honda Civic Type R återigen (precis som sin föregångare) är snabbast runt den legendariska Nordslingan.

Är Honda Civic Type R världens bästa just nu rullande Hot Hatch? Läs hela recensionen på http://www.kickdown.se/honda-civic-type-r/

Kommentera