Test: Audi Q7 e-Tron

18 januari, 2018
Publicerad av: Filip Samuelsson

Detta inlägg är i samarbete med vår testpartner www.kickdown.se

Såvida man inte legat i ide under de senaste åren är det snudd på omöjligt att ha missat hybridbilarnas snabba expansion. Att miljön är hotad är inget man kan sticka under stol med och många biltillverkare kämpar febrilt för att skapa miljövänligare bilar i form av hybrider. Problemet många gör är att de stoppar in en alldeles för liten motor så när elen är slut känns de ofta lite sega samt att soppan försvinner oroväckande snabbt. Vi har testat en utav marknadens få dieselhybrider, nämligen Audi Q7 e-Tron. Hur står den sig mot sina konkurrenter?

Audi påstår att Audi Q7 e-Tron ska vara det bästa av två världar. Bilen väger hela 2,5 ton men lyckas göra 0-100 km/h på ynka 6 sekunder samt att bränsleförbrukningen ska ligga på endast 1,7l/100km. En suv som är snabb och knappt drar någon diesel, alla Lidingöfarsors våta dröm. Det första jag kan konstatera efter min vecka med bilen är att den är snabb, men att förbrukningen är så långt ifrån 1,7l/100km att man blir smått besviken.

Jag gjorde allt i min makt för att komma ner till dessa siffor men jag fick nöja mig med 5,6l/100km vilket är långt ifrån 1,7l/100km men ändå godkänt för en så pass stor bil. Det är en sensationellt låg förbrukning med tanke på att bilen är 5 meter lång samt har en tjänstevikt på 2,5 ton.

Kan Audi Q7 e-Tron vara den absolut fetaste laddhybriden just nu? Vi har testat!

Ta del av hela testet och recensionen här: http://www.kickdown.se/audi-q7-e-tron/

1 kommentar

  • Så det är bara elektriska fordon som kan hjälpa den ekologiska situationen på planeten. Förresten såg jag Audis elbilar ganska bra, men mästerskapet i den här tävlingen hör fortfarande till Tesla.
    Tesla är elbils-verkligheten, men kul om Audi också kommer igång) För en vecka sedan bytte jag ut vindruterengöring Audi https://www.topreservdelar.se/.
    Jag tror snart att auto- delar till elbilar kan köpas lika lätt på vilken plats som helst.

Kommentera