Sponsrat: Volkswagen T-Roc – ny utmanare i lilla suvklassen

29 augusti, 2017
Publicerad av: Filip Samuelsson

“Compact-SUV” kallas det segment av mindre suvmodeller som sannolikt fördubblas, försäljningsmässigt, de närmaste åren. Volkswagen behöver en utmanare i detta segment och här är nya T-Roc.

Nya Volkswagen T-Roc mäter 4.234 millimeter i längd, vilket är cirka 25 centimeter kortare än Tiguan. Axelavståndet är 2.603 millimeter. Bredden är 1.819 millimeter (exklusive sidobackspeglar) och höjden 1.573 millimeter. Det gör att T-Roc är hela 13 centimeter lägre än andra generationen Tiguan. VW T-Roc har relativt korta överhäng (83,1 centimeter fram och 80,0 centimeter bak) och bred spårvidd (154,6 centimeter fram och 154,1 centimeter bak).

Tack vare lite högre takhöjd ger T-Roc större bagagevolym, 445 liter mot 385 liter i Golf. Nedfällt baksäte ger 1.290 liter. Precis som koncernkollegan Audi Q2 bygger nya VW T-Roc på den flexibla MQB-plattformen. Stora hjulhus ger stora möjligheter och T-Roc ska få fälgstorlek upp till 20 tum.

Vid lanseringen ska Volkswagen T-Roc erbjudas med tre bensinmotorer och tre dieselmotorer. Framhjulsdrift och fyrhjulsdrift är de två alternativen, tillsammans med manuell växellåda och sjustegad DSG-automat (dubbelkopplingslåda). Samtliga motorer blir turboladdade och har toppeffekt mellan 115–190 hk.

Eftersom VW T-Roc bygger på MQB-plattformen finns många möjligheter till framtida drivlinor, exempelvis gas och laddhybrid (GTE). Plattformen ger också möjlighet till Volkswagens senaste teknik när det gäller autonoma funktioner och uppkoppling. Det innebär bland annat att T-Roc kopplar upp mot förarens mobiltelefon och därmed “känner igen” inställningar för radio, navigation, stol, med mera.

Volkswagens T-Roc har autobroms som ska upptäcka fordon, fotgängare och cyklister. Det är de system som Volkswagen döpt till Front Assist med City Emergency Brake och Lane Assist. Autobroms blir standard på alla T-Roc.

Volkswagen T-Roc ska börja levereras i november. Leveranserna i Sverige inleds i början av 2018 och det ska gå att börja beställa VW T-Roc i september. Svenskt pris för Volkswagen T-Roc får vi återkomma till.

Till Sverige kommer två modellversioner av T-Roc: “T-Roc” (grundversion) och “T-Roc GT”. Som standard finns närområdesbevakaren Front Assist med City Emergency Brake (autobroms) och Pedestrian Monitoring (fotgängarigenkänning), automatisk multikollisionsbroms, trötthetsvarnare och Lane Assist (filhållningsassistent).

Standard är också klimatanläggning, infotainmentsystemet Composition Media, LED-baklyktor, hasplåtsdekor (silver) och LED-varselljus i stötfångaren. 17-tumsfälgarna Mayfield är standard. För T-Roc GT ligger fokus på sportiga detaljer, till exempel de standardmonterade komfortsportstolarna.

Båda modellversionerna kan fås med 2-färgslackering (flera alternativ) och dekorpaneler i någon av fyra färger. Dessutom kommer designpaketet R-Line att erbjudas. Detta innehåller en lång rad detaljer, till exempel speciella R Line-stötfångare och -trösklar.

Som tillval till båda modellversionerna finns LED-strålkastare och ringformade LED-varselljus med integrerad blinkersfunktion och dimljus (dimljus är standard för T-Roc GT).

Läs mer om Volkswagen Privatleasing här.

Tillägg från Biloffert:
Ett möjligt privatleasingpris för T-Roc ingångsmodell kommer ligga på ca 3995:- exkl serviceavtal och vinterhjul.

Kommentera