Viktig info om onormalt slitage, körsträcka och kontrakt

30 augusti, 2016
Publicerad av: Filip Samuelsson

En av landets främsta Ronny experter på tjänstebilar och beskattningsregler, varnar för privat leasing av bilar. Privatleasingen av bilar ökar kraftigt i länet, visar ny statistik. Privatleasing är ett alternativ till att köpa och äga bilen.

Många lockas av tanken att slippa ta stora lån på en egendom som tappar i värde så fort bilen rullat ut från bilaffären.

Men den som leasar ska ändå ut med pengarna, säger Ronny Svensson.

– För vissa fungerar det här alldeles utmärkt, men många blir också förförda av annonserna att det ska vara så enkelt. Man kommer inte ifrån kostnaderna och ett ansvarstagande för bilen. Man sprider ut kostnaderna under innehavstiden istället för att man sover dåligt om nätterna för att man tagit ett lån på 100 000 eller 200 000 kronor för att köpa en ny bil. Man kanske skulle sova dåligt för att man bundit upp sig för 36 månader och ska betala sina 2000-3000 kronor i månaden.

Vilka skulle det passa då?

– De som har ett körmönster som överensstämmer med de avtal som publiceras. Man kör 1500 mil om året privat och håller sig till det, men det är ganska få som kör enligt de köregenskaperna och man kanske ska vara en lite extra ordningsman i klassen för det blir ganska mycket slitage som inte finns med i avtalstexterna och då för man betala det på sluttampen. Det är otydliga kontrakt och man vet inte vad man skriver på egentligen. Nio av tio som hör av sig har råkat ut för något som heter onormalt slitage, det kan vara stenskott, ungarna har tappat glass i baksätet eller att man har kört för mycket och då kommer det en sur slant när man ska lämna tillbaka bilen. Godtyckligheten för vad som är onormalt slitage är en stor riskfaktor och en juridisk prövning i domstol är en ganska tuff och kostsam resa.

Kommentera