Privatleasing – här är de populäraste bilarna

11 maj, 2016
Publicerad av: Filip Samuelsson

Volvo V40 är den populäraste privatleasingmodellen i Sverige efter att ha passerat fjolårets etta Volkswagen Golf. Volkswagen behåller dock tätplatsen – före Volvo – när det gäller det populäraste privatleasingmärket. Statistiken från analysföretaget vroom visar också att privatleasingmarknaden växer mycket kraftigt och utgör nu 25,2 av den totala privatmarknaden.

Statistiken gäller januari – april 2016 jämfört med januari – april 2015. Då – 2015 – var ökningstakten 13,5 procent. Ökningen för privatleasingmarknaden i förhållande till den totala privatmarknaden är alltså 11,7 procent.

Antalet privatleasingfordon uppgår till 13 114. Där är den procentuella ökningen jämfört med januari-april 2015 hela 113, 8 procent.

– Jag är överraskad av ökningstakten. Om den fortsätter på samma sätt är vi snart uppe på 50, 60 procent privatleasade fordon av totala privatmarknaden. För fyra, fem år sedan var den siffran två procent, säger Bertil Abrahamsson, försäljningschef på vroom, som är specialiserade på statistik, analys och målgruppsurval inom fordonsmarknaden i Sverige.

Intresset exploderade 2015 – och fortsätter öka

Intresset för privatleasing började öka för ett par år sedan och närmast exploderade 2015. Och den starka ökningen fortsätter alltså.

– Vi kan inte se någon avmattning i intresset för privatleasing. Men om det sedan fortsätter uppåt i den här takten är förstås svårt att säga, säger Bertil Abrahamsson.

När det gäller bilmodellernas 20 i topp-lista för privatleasing, under perioden januari till april i år, är topp tre – Volvo V40, Volkswagen Golf och Volkswagen Polo – i en klass för sig med vardera över tusen exemplar. Fyran – Renault Clio – stannar på 581 exemplar.

Störst andel privatleasing av sin totala försäljning, när det gäller modellerna på 20 i topp-listan, har Seat Ibiza med 90,2 procent. Mini Mini 5-D har också hög andel privatleasing med 88,6 procent. Volvo XC70 ligger här lägst med 11,0 procent.

VW är marknadsledande före Volvo

På listan över de 20 populäraste bilmärkena inom privatleasing knappar tvåan Volvo in något på topplacerade Volkswagen jämfört med 2015, men avståndet är fortfarande stort: 563 exemplar. Här är de tre topplacerades dominans inte lika påtalande som när det gäller modellistan. Avstånden nedåt är mindre.

Märkena Seat och Mini har i särklass högst andel privatleasing av sin totala försäljning: 80, 2 procent respektive 73,3 procent. Här ligger Hyundai och Dacia lägst med 6,7 respektive 6,4 procent andel privatleasing av sin totala försäljning.

 

PRIVATLEASING – 20 POPULÄRASTE BILMODELLERNA JANUARI – APRIL 2016

Antal – och andel privatleasing av totalförsäljningen

1. Volvo V40 1 106 – 67 procent

2. Volkswagen Golf 1 083 – 42,9 procent

3. Volkswagen Polo 1 055 – 64,1 procent

4. Renault Clio 581 – 60,1 procent

5. Seat Leon 578 – 76,4 procent

6. Skoda Fabia 574 – 44,3 procent

7. Seat Ibiza 535 – 90,2 procent

8. Audi A1 384 – 79,3 procent

9. Kia Sportage 377 – 28,2 procent

10. Peugeot 208 324 – 46,8 procent

11. Renault Captur 277 – 32,8 procent

12. Volvo V60 268 – 23,3 procent

13. Skoda Octavia 265 – 34,5 procent

14. Toyota Yaris 252 – 30,2 procent

15. Audi A3 240 – 49,7 procent

16. Toyota Auris 225 – 13,1 procent

17. Mini Mini 5-D 225 – 88,6 procent

18. Volvo XC70 201 – 11,0 procent

19. Volvo XC60 182 – 16,5 procent

20. Kia Ceed 181 – 12,7 procent

Kommentera