48% kan tänka sig att köpa bil online visar ny undersökning

21 maj, 2017
Publicerad av: Filip Samuelsson

När det gäller självkörande bilar eller bilar med smarta körfunktioner så har bilköparna nu större förtroende för teknikföretag än de har för traditionella biltillverkare. Hela 6 av 10 (57%) kan tänka sig att byta ut sitt nuvarande bilmärke om det blir möjligt att köpa sin bil från företag som Apple eller Google. Det visar rapporten Cars Online 2017 från Capgemini som varje år kartlägger hur konsumenterna ser på framtidens bil och bilköp.

Under de senaste åren är det teknikföretagen som drivit på utvecklingen av självkörande bilar och smarta körfunktioner, något som nu börjar synas i bilköparnas förtroende till biltillverkarna. Över hälften av alla bilköparna (51 %) säger sig ha större förtroende för teknikföretagen än för traditionella biltillverkare när det kommer till bilar med smarta körfunktioner, även kallade autonoma körfunktioner.

Vi är mitt upp i ett omfattande teknikskifte för bilindustrin där de traditionella biltillverkarna utmanas av teknikföretag som Google, Uber och Apple. Men samtidigt som att konkurrensen hårdnar ser vi även nya samarbeten växa fram. Både biltillverkarna och teknikföretagen vill ju säkra att de är en del av framtiden, säger Håkan Erander, ansvarig för bilindustrin på Capgemini Consulting.

Rapporten visar att 8 av 10 (81 %) bilköpare är villiga att betala extra för smarta körfunktioner som exempelvis backhjälp, kameror som varnar för objekt i döda vinkeln, avståndsvarnare och farthållare. Det man vill ha ut av sina smarta körfunktioner är en ökad säkerhet (60 %), minskad stress (51 %) och att spara tid (43 %).

Köpa bil online, provköra i virtual reality och bildelningstjänster

  • 4 av 10 (41 %) kan idag tänka sig att köpa sin nästa bil online, en andel som är ännu högre i premiumsegmentet där 5 av 10 (48%) kan tänka sig att köpa sin bil online.
  • 6 av 10 (62 %) efterfrågar möjligheten att provköra bilen via virtual reality och 4 av 10 (43 %) önskar sig att kunna live-chatta med bilförsäljare innan bilköpet.
  • Vid val av bildelningstjänst (exempelvis DriveNow) är det för 7 av 10 (66 %) viktigt vilka bilmärken som tjänsten tillhandahåller.

Om Cars Online Report 2017

Cars Online Report har getts ut i sexton utgåvor sedan 1999. Rapporten baseras på insikter från en undersökning i januari och februari 2017 med 8 101 konsumenter i åtta länder: Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Italien, USA, Indien, Kina, Brasilien.Samtliga konsumenter som deltog i undersökningen planerar att köpa eller leasa bil inom det kommande tolv månaderna.

Cars Online Report 2017 laddas ned från här.

Kommentera